سانی پت ماهی سیکلید جواهری - سانی پت

ماهی سیکلید جواهری یا (جوئل فیش) یکی دیگر از گونه‌های سیکلد است که با نام جواهری شناخته می‌شود. این ماهی برای کسانی که طرفدار پروپاقرص ماهی‌های آکواریومی هستند مناسب بوده و از محبوبیت زیادی بین این افراد برخوردار است. ظاهر این ماهی فریبنده است و هیچ مهربانی در پس پولک‌های جواهر مانند این ماهی پیدا نخواهید کرد. پس در ادامه با ما باشید تا بیشتر با جوئل فیش آشنا شوید.

ماهی جواهری بنفش رنگ در آکواریوممشخصات ماهی جواهری

  • نام ماهی: سیچلاید جوئل فیش
  • نام علمی: Hemichrimis bimaculatus
  • نام خانوادگی: Cichlidea
  • زیستگاه: مناطق گرمسیری و استوایی آفریق
  • حداکثر طول: ۱۵ سانتی متر
  • دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتی گراد
  • پی اچ: ۶ الی ۷
  • سازگاری: گوشتخوار
  • وضعیت بقاء: کمترین نگرانی برای این ماهی

ماهی گوشتخوار

این ماهی به ظاهر آرام، دارای باطنی درنده است به طوری که به همنوع خود نیز رحم نکرده و در صورت امکان به آن حمله کرده و آن را از بین می‌برد. این ماهی برای مخازنی مناسب است که دارای محفظه‌ای بزرگ باشد زیرا این ماهی از آن دسته از ماهی‌های خانواده سیکلاید است که محل زندگی خود را خیلی زود آلوده می‌کند و به کثیفی هم بسیار حساس است. اگر قصد دارید که این ماهی را در آکواریم خود نگهداری کنید حتما به صورت تک گونه باشد و یا اینکه در یک محیط همگونه نیز همه جوئل فیش‌ها دارای اندازه و جثه برابر باشند.

خانوادۀ جوئل فیش

نوع دیگری از ماهی سیکلید جواهری وجود دارد که بسیار جثه بزرگتری نسبت به این داشته و دارای خوی مهاجمتری نیز است، این ماهی h.fasciatus نام دارد که از محبوبیت کمتری نسبت به ماهی جواهری برخوردار است. رنگ این ماهی سبز متمایل به زرد بوده و با درخشندگی برنزی و ۵ خال بزرگ سیاه و براق به ماهی سیکلاید ۵ خال و یا ماهی جواهری راه راه banded jewel معروف است.

ماهی جواهری آکواریومی با =ولکای فیروزه ای

سیکلاید ماهی جواهری ساکن کجاست؟

جوئل فیش  بومی مناطق گرمسیری و از بومی آفریقا است و همانطور که گفته شد به خاطر طبع گرم این ماهی همواره دارای روحیه تند و خشن است و دوستدارد به همنوع خود حمله کند و آنرا ببلعد. نگهداری این ماهی در یک تونل به صورت تکی ایرادی ندارد البته این هم دردسر ساز است و به دلیل اندازه کوچکی که دارد به راحتی می‌تواند خودش را در هر سوراخی قائم کند. از طرفی از نظر جثه این ماهی در رده ماهی‌های متوسط قرار دارد که در یک آکواریوم شاید به اندازه ۱۵ سانتی متر طبیعی خودش هم رشد نکند.

همچنین بخوانید: ماهی اسکار

چگونه از جوئل فیش خشن نگهداری کنیم؟

این ماهی سیکلید جواهری، به دلیل تندخویی بیش از حدش بهتر است هم نشینی برایش انتخاب نکنید یا حداقل در آکواریم مورد نظر خودتان از ماهی‌های بزرگ‌تر و قوی‌تر استفاده کنید تا مجبور نشوی هر موقع که از خواب بیدار می‌شوید، تعداد ماهی‌هایتان را بشمارید. استفاده از صخره و هر چیزی که بتواند حجم عظیمی از تانک یا آکواریوم شما را پر کند از بروز جنگ و جدال بین این ماهی و ماهی‌های دیگر جلوگیری خواهد کرد. اگر دوستدارید آکواریوم سرسبزی داشته باشید ماهی جواهری این امکان را برای شما ایجاد نمی‌کند، شما باید از استفاده از گیاه های طبیعی در حضور این ماهی جلوگیری کنید همچنین گیاه‌های مصنوعی نیز چون این ماهی یا آنها را در صورت طبیعی بودن میبلعد و در صورتی مصنوعی بودن جا به جا خواهد کرد.

اندازه تانک مورد نیاز؟

از آنجایی که این ماهی خشن، جزء ماهیان متوسط به حساب می‌آید لازم نیست که برای نگهداری از آن حتما از یک تانک بزرگ استفاده کنید. تهیه یک تانک با ابعاد ۶۰ سانتی متر طول، ۳۰ سانتی متر عرض و ۴۰ سانتی متر ارتفاع برای این جوئل فیش مناسب است یعنی ابعادی به اندازه ۷۲ لیتر یا ۲۹ گالن که به ابعاد ۱۵×۱۵×۳۰ که این ماهی در آن سرگردان نباشد تا بیشتر عصبانی شود. پی اچ محیطی که این ماهی در آن نگهداری می‌شود باید بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ ppm (میلی گرم در لیتر)

دو ماهی جواهری در یک آکواریوم

به سیکلید ماهی جواهری چه غذایی بدهیم؟

از آنجایی که این ماهی یک ماهی با خلق وحشی و گوشتخوار است پس بهترین تغذیه برای آن در آواریوم دل و جگر بدون چربی، حشرات، کرم‌ها، غذای خشک و غذای زنده، حشرات و ماهی های ریز دیگر تا بلکه جوئل فیش خشن شما سیر شود.

تولید مثل این ماهی چگونه است؟

از اینکه چگونه می‌توان تشخیص داد که این ماهی در حال باروری است نر و ماده این ماهی رنگشان به نسبتاً تیره و یا دارای خطوط آبی بر روی بدن خود می‌شوند. زمانی که موقع تخم ریزی فرا برسد، رنگ این ماهی به قرمز یاقوتی و جواهری تبدیل خواهد شد و دوباره همان رنگ آبی بر روی جسم ماهی ظاهر می‌شود و ماده این ماهی به شکل باورنکردنی زیبا می‌شود، بر خلاف دیگر ماهی ها ماده جوئل فیش از نر آن زیباتر است. البته از نظر ظاهر شبیه به هم هستند اما اگر دقت کنید نر این ماهی دارای خال‌های متالیک بزرگتر است. همسر گزینی در این ماهی بسیار دشوار است و خشن به طوری که اگر ماده جنس نر را نپذیرد، به احتمال زیاد توسط نر از بین خواهد رفت. بر خلاف بسیاری دیگر از ماهی‌ها در ماهی سیکلید جواهری وضایف به طور مساوی بین یکدیگر تقسیم می‌شود و هر کدام از عهده کاری بر می‌ایند

نحوه تخم ریزی در ماهی سیکلید جواهری بر روی یک صخره که توسط یک ماده تمیز شده است صورت خواهد گرفت و یا اگر در آکواریوم یک کوزه دارید، ماهی ماده آن را به طور کامل تمیز کرده و سپس در آن تخم ریزی می‌کند. پس از تخم ریزی، تخم ها پس از ۳ الی ۴ روز هچ شده و توسط هر دو والد رشد این ماهی‌ها صورت می‌پذیرد و تا زمانی که اندازه این ماهی‌ها به ۱ سانتی متر برسد و پس از ۴ تا ۵ روز بعد به شنا و تغذیه بپردازد.

اگر شما قصد دارید تا از نوزادان این ماهی نگهداری کنید، باید در این کار ماهر باشید وگرنه باید از یک متخصص و ماهیدار قهار کمک بگیرید تا اینکار را برای شما انجام دهد. اینگونه ماهی معمولاً سری زوج تخم‌های خود را بزرگ می‌کنند و سرس فرد را میخورند، برای این طبع و خوی مهاجامانه باید حتما در روز ۲۱ بچه‌ها را از والدشان جدا کنید. البته این گونه از ماهی سیکلید یکی از فداکارترین والدین است.

اما شرایطی که شما را متوجه جدا کردن جوئل فیش بچه از والدین خواهد کرد:

  • والدین رنگ خود را از دست می‌دهند.
  • وقتی که ماهی‌ها به طور غیر معقولی سرخ می‌شوند.

این ماهی از نظر تعهد بسیار سختگیرانه عمل می‌کند، به طوری که این ماهی با جفت خود به مدت خیلی زیاد شاید تا ابد زندگی کرده که این یکی از خصوصیات بارز ماهیان مناطق گرمسیری است. جوئل فیش یک ماهی کاملاً متعهد است و بخش خیلی زیادی را د طول پرورش فرزندان خود قرار می‌دهد از این رو بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این گونه از ماهی‌های سیکلید جزء وفادارترین ماهی‌ها به حساب می‌آیند.

ماهی جواهری در حال شنا در آکواریوم

اطلاعاتی در رابطه با خرید جوئل فیش

برای خرید این ماهی دقت کنید که حتما آن را به صورت جفت تهیه کنید، حتما از نظر جثه و اندازه باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند؛ برای این کار می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید. به این موضوع توجه داشته باشید که نیابد بیشتر از یک جفت در آکواریومی که انتخاب می‌کنید وجود داشته باشد زیرا به دلیل طبع خشن جوئل فیش قطعا رنگ دیگری را نخواهید دید. نوع زیست این ماهی در آکواریوم به این صورت است که شنا در قسمت پایین فقط برای تغذیه و برای پرخاشگری به تمام فضای موجود حمله‌ور می‌شود. بلوغ جنسی این ماهی جواهری ۳ تا ۴ ماه است و بعد از این مدت سرخ شده و کاملاً قادر به جفت‌گیری هستند.

همچنین بخوانید: انتخاب ماهی به عنوان حیوان خانگی

به طور کلی ماهی جواهری یا جوئل فیش به دلیل فراوانی نگرانی برای از بین رفتن و منقرض شدن را در بین افراد ایجاد نکرده است و این به راحتی قابل مشاهده است که به دلیل رنگبندی زیبای این ماهی زینتی از این نظر مورد توجه خیلی از کارشناسان قرار دارد. از معایب رفتارهای این ماهی بگذریم، این ماهی با جفت خود مهربان است و زندگی کاملا وفادارانه‌ای را برای جفت خود فراهم می‌کند. به طوری که بسیاری از متخصصان فعال در این حوزه بر این باورند که این ماهی کاملا قادر به تشخیص جفت خود از دیگران است و به همین به جفت گیری با دیگر ماهی‌ها نمی‌پردازد.

حمل تخم‌های این ماهی به گونه‌ای است که شما با مشاهده ان فکر می‌کنید که این ماهی در حال بلعیدن فرزندان خود است، اما جوئل فیش در این وضوع خیلی احتیاط می‌کند و هدفش فقط رساندن این تخم‌ها به محل مورد نظر است. از این ماهی در حال حاضر دو نژاد که قبلتر به نام آن اشاره کردیم، وجود دارد که هر دو گونه از نظر زیستی مشابه یکدیگرند و این تغییر دو نام لاتین در اسم به دلیل تغییر در رنگ بدن و فلس‌ها است.

جمع بندی

اگر شما قصد دارید که برای آکواریوم خود، یک ماهی زینتی را انتخاب کرده و پرورش دهید، این ماهی هم قیمت مناسبی دارد و هم از زیبایی زیادی برخوردار است به شرط اینکه حتماً نکات گفته شده را رعایت کنید تا با ماهی سیکلید جواهری خود دوست شوید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 108 views بار دسته بندی : آبزیان تاريخ : 29 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها