سانی پت فایترفیش، ماهی جنگنده یا ماهی بتا - سانی پت

در تجارت بی رحمانه حیوانات خانگی، ماهی های بتا که با نام “ماهی جنگنده سیامی” نیز شناخته می شوند، برای بقای زندگی خود می جنگند. فروشگاه های حیوانات خانگی، فروشگاه های تخفیفی و حتی وب سایت ها، بتاهایی را که مجبور به زندگی در فنجان های کوچک، کاسه های کوچک و حتی گلدان های گل هستند را به فروش می رسانند. بسیاری از افراد که این ماهی ها را با یک هوی و هوس خریداری می کنند، در مورد مراقبت های مناسب بتا، که بسیار پیچیده تر و گران قیمت تر از خود آنهاست، به اندازه کافی اطلاع ندارند. در این مطلب خواهید خواند که چرا نباید بتا را به عنوان یک حیوان خانگی خریداری کنید و اگر این ماهی را قبلا تهیه کرده اید نحوه صحیح مراقبت از آن را خواهید آموخت.

fighting fish

ماهی جنگنده، فایترفیش یا ماهی بتا

ممکن است بتاها را با عناوین مختلف بشناسید اما نام علمی آنها Betta splendens است. این ماهی ها معمولا حساس و پیچیده هستند که در بهره برداری های تجارت حیوانات خانگی رنج زیادی می کشند.

حقایق جالب در رابطه با ماهی جنگنده

ماهی های بتا بومی آسیا هستند و در آب های کم عمق مانند باتلاق ها، حوضچه ها یا جریان های آهسته زندگی می کنند. بتاهای نر، پدرانی فداکار هستند که با دهان خود لانه حباب می سازند و به سختی از نوزادان خود در برابر شکارچیان محافظت می کنند. درست مثل ما، ماهی های بتا نیز روز زیست هستند. این بدان معناست که آنها در طول روز فعال هستند و شب ها می خوابند و برای یک استراحت خوب نیاز به تاریکی دارند.

برخی از بتاها از حیات وحش گرفته و اسیر می شوند اما اکثریت قریب به اتفاق آنهایی که در دنیا به فروش می رسند از مزارع پرورش ماهی بتا در تایلند و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی آورده می شوند که در این مناطق نگه داشتن آنها در بطری های کوچک رایج و متداول است. هنگام حمل و نقل به نقاط مختلف دنیا و برای بسته بندی کردن، ماهی ها به طور تصادفی داخل فنجان های پلاستیکی کوچک و بطری های شبکه بندی شده ریخته می شوند.

این امر می تواند موجب ناراحتی و رنج این حیوان شود زیرا از زمان تولد در مزارع پرورش ماهی تا زمانی که آنها به فروشگاه منتقل شوند و به فروش برسند، تحت مراقبت کافی نیستند.

fighting fish

تغذیه ماهی جنگنده

ریشه های گیاهی غذای کافی برای ماهی های بتا نیستند. بتاها حیواناتی گوشتخوار هستند که از نظر طبیعت بیشتر حشرات و لاروهای حشره را می خورند. رژیم غذایی متشکل از ریشه های گیاهی ممکن است آنها را برای مدتی زنده نگه دارد، اما از آنجایی که فاقد مواد مغذی مناسب برای این گونه محسوب می شود، سرانجام موجب بیماری و مرگ آنها خواهد شد.

به ماهی بیش از حد غذا ندهید. مواد غذایی و مواد زائد بسیار غلیظ در مخازن آکواریوم می تواند سطح آمونیاک و نیتریت آنها را بیش از حد بالا ببرد که موجب ایجاد سم می شود. اگر در حال حاضر از یک ماهی بتا نگهداری می کنید به یاد داشته باشید که به میزانی برایش غذا فراهم کنید که تنها دو یا سه دقیقه مشغول خوردن باشد.

آیا ماهی جنگنده دچار افسردگی می شود؟

این نوع ماهی می تواند سرخوردگی و افسردگی را تجربه کند. در حالی که بسیاری از آنها می توانند به تنهایی در یک مخزن آکواریوم خوشحال باشند و زندگی کنند اما محیط آنها هنوز هم به غنی سازی زیادی نیاز دارد. وجود غارها، گیاهان و فضاهای رمز آلود برای کاوش کردن، می تواند آنها سرزنده و سرحال نگه دارد.

fighting fish

آنها همچنین استرس را تجربه می کنند. به خصوص هنگامی که باله های آنها توسط سایر ماهیان غیر سازگار که در همان مخزن قرار دارند، کنده می شود.

نحوه آماده سازی یک مخزن آکواریوم برای ماهی جنگنده

تنظیم و نگهداری یک آکواریوم مناسب برای هر گونه ماهی بسیار پیچیده تر، گران تر و پر هزینه تر از آن است که اکثر مردم بدانند. این یکی از دلایلی است که ما پیشنهاد می کنیم هرگز ماهی را به عنوان “حیوان خانگی” خریداری نکنید. اگر در حال حاضر دارای ماهی بتا هستید، می توانید با فراهم کردن محیطی که امکاناتی شبیه به زیستگاه طبیعی آنها داشته باشد، زندگی راحت تری تجربه خواهند کرد. در حالی که ماهی های اسیر هرگز نمی توانند از زندگی طبیعی لذت ببرند، نکات زیر به بهتر شدن هر چه بیشتر وضعیت آنها کمک می کند.

به طور کلی، هیچ ماهی نباید در مخزن کوچکتر از ۱۰ گالن (هر گالن ۳ لیتر) نگهداری شود. با این حال، ماهی بتا می تواند به تنهایی در یک مخزن ۵ گالنی زندگی، اما هر چه حجم بیشتر باشد بهتر است. بیشتر آب های لوله کشی شهری حاوی کلر و کلرامین هستند که باعث از بین رفتن ماهی می شود، بنابراین قبل از افزودن آن به آکواریوم باید آب را به طور صحیح با تصفیه آب کلرزدایی کنید.

fighting fish

برای یک بار مخزن را به طور کامل با یک فیلتر تنظیم کنید (بتاها جریان کم را ترجیح می دهند) بستر و تزئینات آن را از چند هفته قبل از افزودن ماهی، به مخزن اضافه کنید. کیت های تست می توانند به تعیین زمان انجام چرخه مخزن کمک کنند. این کار باعث می شود تا زمان رشد باکتری های مفید که به محض اضافه شدن ماهی به مخزن ضروری هستند، بیشتر شود. این باکتری ها برای تجزیه آمونیاک سمی بسیار مهم هستند. این باکتری ها ضایعات ماهی را به نیترات تبدیل می کنند که فقط با تغییر منظم آب می توان آنها را حذف کرد. هر هفته باید حدود ۱۰٪ از آب موجود در مخزن برداشته و تعویض شود. هرگز نباید از صابون ها و مواد شیمیایی برای تمیز کردن مخزن استفاده کنید، زیرا این مواد برای ماهی کشنده هستند.

دمای آب باید بین ۷۶ تا ۸۲ درجه حفظ شود. به همین دلیل، هرگز نباید بتاها را با ماهی طلایی در یک مخزن نگه دارید زیرا آنها برای راحتی به آب سردتری احتیاج دارند. آکواریوم باید در جایی باشد که درجه حرارت و نور ثابت و قابل کنترل داشته باشد.

توجه داشته باشید که گیاهان زنده ای که در بالای مخزن قرار داده شده، ممکن است دسترسی بتا را برای دستیابی به اکسیژن محدود کنند، زیرا این ماهی ها اکسیژن خود را از سطح آب می گیرند.

fighting fish

این تنها یک لیست کوتاه از دستورالعمل ها است. لطفاً تحقیقات صحیح را قبل از قبول مسئولیت مراقبت از ماهی ها انجام دهید.

قیمت ماهی جنگنده

سرانجام، قیمتی که برای اکثر بتاها در تجارت حیوانات خانگی پرداخته می شود، به ارزش عمر آنها است. موجودات زنده با نیازها و خواسته های منحصر به فرد هرگز نباید مانند اموال فروخته شوند. به یاد داشته باشید: خرید یک ماهی بتا از فروشگاه حیوانات خانگی یا پرورش دهنده های آن، حیوان را “نجات” نمی دهد – این بودجه ادامه سوء استفاده و بهره برداری از آن گونه را تأمین می کند. بهتر است زمانی اقدام به نگهداری از این موجود کنید که تمام جوانب گفته شده در این مطلب را در نظر داشته باشید و تمامی امکانات لازم و حیاتی را فراهم کرده باشید. فراموش نکنید که هیچ ماهی نباید مجبور شود در یک کاسه کوچک زندگی کند و بمیرد.

بنر اینستاگرامی سانی پت

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 76 views بار دسته بندی : آبزیان تاريخ : 4 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها