سانی پت ماهی سیچلاید گورخری - سانی پت

ماهی سیچلاید گورخری (زندانی) یکی از محبوب ترین گونه های سیچلاید است. با توجه به نگاه منحصر به فرد و نیازهای مراقبتی مستقیم، طبیعی است که آنها برای بسیاری از آکواریوم های آب شیرین گزینه ای مناسب برای استفاده هستند.

سیچلاید گورخری یک گونه کاملا خاص نیست، اما مواردی وجود دارد که شما باید به عنوان یک مالک از آنها آگاه باشید برای مثال پتانسیل پرخاشگری؛ در ادامه شما همه ی نکات مورد نیاز در مورد مراقبت از سیچلالید گورخری را می آموزید: الزامات رژیم غذایی، سازگاری با ماهی های مختلف، نکاتی برای پرورش، اندازه و سرعت رشد.

انواع گونه ها

سیچلاید گورخری  (Amatitlania nigrofasciata) یک گونه آب شیرین در آمریکای مرکزی (زیستگاه اصلی) است. نکته جالب توجه این است که این گونه در استرالیا نیز یافت می شود اما  این یک اتفاق طبیعی نیست و فقط به خاطر شرایط مشابهی که در قسمت های خاصی از این کشور وجود دارد رخ می دهد.

طول عمر

متوسط ​​طول عمر سیچلاید گورخری تقریباً ۸ تا ۱۰ سال است اما اگر نتوانید به درستی از این ماهی ها مراقبت کرده و آنها را در یک محیط مناسب نگه دارید ، ممکن است که کمتر از ۸ سال عمر کنند.

نکته: عامل مهمی که بر طول عمر سیچلایدهای گورخری تأثیر می گذارد ژنتیک آنها است. پرورش این ماهی توسط پرورش دهنده‌ی فرعی باعث کاهش زندگی طولانی و سالم آن ها می شود بنابراین خرید از فروشندگان معتبر راهی آسان برای جلوگیری از این اتفاق است.

ظاهر

دلیل نام گذاری (زندانی یا گورخری) بر روی این نوع  ماهی به علت خط های عمودی سیاهی است که روی بدنشان وجود دارد. رنگ این خط ها می تواند بسته به سن، جنس و نوع آن ها، متفاوت باشد. معمولا روی بدن این ماهی ها هشت خط وجود دارد که این تعداد بسته به ژنتیک می‌تواند کمی بیشتر یا کمتر باشد و رنگ بدن این ماهی ها هم آبی متمایل به خاکستری است.

تصویری از ماهی سیکلید گورخری

اندازه سیچلاید گورخری

ماهی سیچلاید گورخری به طور متوسط ​​هنگام رشد کامل حدود ۴،۵ اینچ است. این ماهی ها نسبت به سایر گونه های سیچلاید نسبتاً کوچکتر هستند و مزیت آن این است که می توان آنها را در مخازن کوچکتر از سایر گونه ها نگه داشت. سیچلاید های گورخری از رشد نسبتاً عادی برخوردار هستند و جنسیت آن ها در زمان بزرگسالی مشخص می شود.

ایجاد زیستگاه مناسب برای پرورش ماهی گورخری

۱-اندازه مخزن

حداقل اندازه مخزن برای سیچلایدهای گورخری۳۰ گالن است. از آن جایی که این ماهی ها پرخاشگر هستند، نگهداری آن ها در آکواریوم های کوچک باعث بروز رفتار های تهاجمی می شود بنابراین برای جلوگیری از این اتفاقات باید فضای بیشتری را برای این ماهی ها در نظر گرفت.

نکته: این امر بر طول عمر و سلامت عمومی آنها تأثیر خواهد گذاشت.

سیچلاید گورخری ماهی بسیار سر سخت و مقاوم است که می تواند طیف گسترده ای از پارامترهای آب را تحمل کند و این امر باعث می شود تا مراقبت از آنها کمی آسان تر شود.

دمای آب: ۷۹ درجه فارنهایت تا ۸۴ درجه فارنهایت

سطح: ۶٫۵ تا ۸ ph

سختی آب: ۱۰ تا ۱۵ dh

 ۲-چه چیزی را در مخزن خود قرار دهید

راه اندازی مخزن برای سیچلایدهای گورخری بسیار ساده است و تنها کاری که باید انجام دهید این است که سعی کنید از محیط طبیعی آنها به بهترین شکل ممکن تقلید کنید.

بستر مخزن با شن پر شود به این دلیل که این ماهیان به شکل دوره ای کمی حفاری در اطراف خود انجام می دهند.

نکته: این رفتار به هیچ وجه ثابت نیست. این ماهی ها معمولاً بیشتر وقت خود را در نزدیکی وسط مخزن می گذرانند. با این حال ، بهتر است که برنامه ریزی برای قسمت های حفاری پراکنده را از قبل انجام دهید و همچنین بهتر است که برخی از گیاهان را نیز در آکواریوم قرار دهید برای مثال گیاه هورنوت( گیاهی آکواریومی که باعث حفظ تعادل شیمیایی در آکواریوم می شود.)

استفاده از برخی از سنگها و چوبهای ریخته گری نیز ایده خوبی است  به دو دلیل: ۱_ آب هایی که سیچلاید های گورخری از آن سرچشمه می گیرند دارای این موارد است. ۲_ به آن ها اجازه می دهد که مکانی برای مخفی کردن غذا ها داشته باشند و ماهی ها احساس راحتی کنند.

بیماری های احتمالی شایع

هیچ بیماری خاصی وجود ندارد که سلامت این گونه را به خطر بی اندازد اما به این معنی نیست که آنها نمی توانند یکی از بیماریهای رایج آب شیرین را دریافت کنند .اگر این ماهی ها در شرایط فرعی زندگی کنند چیزهایی مانند پوسیدگی باله وجود دارد. بهتر است که گاها ماهی ها را از نزدیک بازرسی کنید تا متوجه شوید چیزی غیر معمولی را مشاهده می کنید یا خیر!

ممکن است چیزی در بدن آنها مشاهده کنید (مانند بی قراری یا عدم تمایل به خوردن غذا) که این یک نوع تغییر رفتار است. به عنوان مثال ، اگر ماهی سیچلاید دچار پوسیدگی باله شود ، لکه های سفیدی روی بدن آنها مشاهده خواهد شد که با گسترش بیماری به تدریج وخیم تر می شود.

بهترین روش این است که به هیچ وجه نگذارید ماهی شما مریض شود. اگر به عنوان یک صاحب به درستی عمل کنید و سیچلاید گورخری شما در یک زیستگاه ایده آل با آب ، غذا و استرس کم زندگی کند این بدان معناست که احتمال ابتلا آن ها به یکی از بیماریهای شایع بسیار کم است.

تصویر ماهی سیکلاید زندانی

غذا و رژیم غذایی

درک درست از رژیم غذایی آن ها باعث می شود که ماهی حداکثر عمر خود را زندگی کند. تغذیه همه گونه های سیچلاید ترکیبی از حشرات و مواد گیاهی است.

هنگامی که یک گونه تقریباً هر چیزی را می خورد، باعث می شود که صاحبان بی تجربه به فكر یک رژیم غذایی فرعی بیافتند، اما باید بدانید از آنجایی که هر چیزی را که در مخزن قرار داده اید می خورند، پیدا کردن یک رژیم غذایی مناسب برعهده شماست.

رژیم غذایی ایده آل برای سیچلاید های گورخری، ترکیبی از تکه هایی است که شامل غذاهای زنده می شود و همین باعث می شود که آن ها از سالم بودن و تنوع غذایی لازم برخوردار شوند. دو غذای زنده مورد علاقه میگو آب نمکی و کرم های خونی است و همینطور تنظیم برنامه ی منظم نیز توصیه می شود ( مثلا صبح ها و شب ها )

نکته: توجه داشته باشید که ماهی شما چه مقدار غذا میخورد ( به ویژه در اوایل مالکیت شما ) ماهی هایی که هر چیزی را می خورند مستعد ابتلا به غذای اضافی هستند. بنابراین برای تغذیه آن ها باید با نظم باشید.

رفتار و خلق و خوی

از آن ها به خوبی مراقبت کنید، درک گرایش های تهاجمی سیچلاید گورخری ضروری است. رفتار این ماهی ها با بسیاری از انواع سیچلاید ها متناسب است. اگر آن ها را در محیط مناسب و در فضای کافی و راحتی نگه دارید به راحتی با ماهی های همرنگ و مناسب جفت می شوند.

آن ها از سنگ و گیاه و چوب برای ایجاد حریم خصوصی خود استفاده می کنند و تا آنجا که فضا به آن ها اجازه دهد دوست دارند که حرکت کنند و به این علت که وقت زیادی را در وسط مخزن می گذرانند حفاری ها پراکنده ای را انجام می دهند.

جفت مناسب برای سیچلاید گورخری

اگر میخواهید کوچکترین رفتار تهاجمی و پرخاشگرانه ای در اکواریوم ایجاد نشود آن ها را تنها نگه دارید. حتی اگر آنها را با گونه های توصیه شده جفت کنید، باز هم ممکن است که رفتار های تهاجمی را مشاهده کنید.

سیچلاید گورخری میتواند به تنهایی یا در یک دسته کوچک که شامل یک نر و ماده میشود جای بگیرد که این دو گزینه های متداول هستند. همچنین ، یک نر و ماده را در یک مخزن مشترک قرار ندهید! این امر باعث افزایش چشمگیر پرخاشگری می شود و مطمئناً منجر به صدمه دیدن ماهی ها خواهد شد.

ماهی های گونه های مختلف اما متناسب با سیچلاید گورخری:

ماهی اسکار

گربه ماهی

ماهی جک دمپسی

دلقک دلقک

ماهی دلار نقره ای

نکته: اگر تصمیم دارید که یک سیچلاید گورخری نر و ماده را در مخزن خود قرار دهید، احتمال قوی وجود دارد که آنها پرورش یابند.

تصویر ماهی سیچلاید زندانی

پرورش

پرورش سیچلادهای گورخری راحت است. آنها ممکن است یکی از ساده ترین ماهی های آب شیرین برای پرورش در یک مخزن خانگی باشد!

مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که مطمئن باشید زیستگاه آنها برای فرآیند تولید مفید است. این بدان معناست که فضای کافی برای آنها فراهم شود (۵۰-۶۰ گالن در حالت ایده آل) و شامل برخی از سنگ ها و حتی یک غار برای این جفت ماده تخم گذاری کند. هنگامی که طرح کلی آکواریوم خود را آماده کردید درجه آب را بین ۸۰ درجه فارنهایت تا ۸۴ درجه فارنهایت تنظیم کنید.

پس از بارور شدن تخم ها، جفت با جدیت از تخم ها محافظت می کند. به همین دلیل است که نباید جفت نر و ماده در یک مخزن مشترک نگه داری شوند زیرا والدین سیچلاید گورخری به هر ماهی دیگری که نزدیک تخم های آن ها شود حمله می کنند!

بعد از تقریباً یک هفته از میگوهای آب نمکی برای تغذیه استفاده کنید زیرا باعث می شود والدین از هم جدا شوند و از هر گونه رفتار پرخاشگرانه نسبت به نوزادان کوچک جلوگیری می شود.

نتیجه

مراقبت از سیچلایدهای گورخری آنقدر که به نظرمی رسد سخت نیست. هنگامی که تمایلات ارضی و تهاجمی آنها را درک کردید ، واقعاً آسان خواهد شد!

این ماهی ها به طور حتم یکی از سیچلایدهای مورد علاقه ما هستند. الگوی جالب و طبیعت فعالشان ، آنها را به گونه ای بسیار سرگرم کننده تبدیل می کند.

اینستاگرام سانی پت

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 68 views بار دسته بندی : آبزیان تاريخ : 29 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها