سانی پت جراح ماهی زرد - سانی پت

جراح ماهی زرد یا یلو تانگ گونه‌ای از ماهی‌های گیاه خوار است که به عنوان یک ماهی آکواریومی سازگاری خوبی با دیگر دوستان خود درون یک محیط بسته مانند آکواریوم دارد. در این مقاله قصد داریم تا درمورد مشخصات ژنتیکی و همچنین نوع نگهداری و تغذیه این ماهی محبوب صحبت کنیم. پس تا انتها با سانی پت همراه باشید.

مشخصات جراح ماهی زرد

  • نوع تغذیه: گیاه خوار
  • رنگ: زرد
  • مبدا: هاوایی، مارکوس، گوآم
  • نام‌های معروف: یلو تانگ، تانگ هاوایی زرد
  • دمای مناسب برای آب: ۲۲-۲۵ درجه سانتی ‌گراد
  • میزان اسید آب: ۸٫۱ الی ۸٫۴
  • اندازه: ۲۰ سانتی متر

یلو تانگ یکی از ماهی‌های نیمه مهاجم است که از این رو نگهداری آن در یک محیط بسته مانند آکواریوم کاملا مناسب است. این ماهی گیاه خوار از آن دسته از آبزیانی است که هر چقدر محیط آکواریوم به محیط زندگی‌اش یعنی تپه‌های مرجانی شبیه‌تر باشد، آرام‌تر و بی آزارتر خواهد بود.

زیستگاه جراح ماهی زرد در عمق ۳۰ متری و یا بیشتر تپه‌های مرجانی است و از این رو ماهی‌هایی که سن بالاتری دارند ترجیح می‌دهند که در نزدیکی تپه‌های مرجانی زندگی کنند. اما ماهی‌های جوانتر زندگی به دور از تپه‌ها را بیشتر دوست دارند.

تصویر زیبایی از یک گروه جراح ماهی در اعماق اقیانوسهمچنین بخوانید: جراح ماهی آبی

نحوه تغذیه؛ ایجاد یک محیط سالم

همان طور که اشاره شد تانگ زرد یک ماهی گیاه خوار است و از این رو از جلبک‌های درون آب و سایر گیاهان تغذیه می‌کند. برای اینکه تغذیه مناسبی را برای جراح ماهی زرد ایجاد کنید بهتر است که از آکواریوم‌هایی استفاده کنید که سطح و پوشش جلبکی دارند. ایجاد یک محیط جلبکی به کنترل رشد این ماهی کمک می‌کند و به نوعی یک محیط سالم را برای آن ایجاد می‌کند.

در کنار این موضوع برای تغذیه این ماهی می‌توانید از جلبک‌های برشته (جلبک خشک شده)، سایر سبزیجات سبز و همچنین غذاهایی که با انواع ویتامین ترکیب شده‌اند استفاده کنید. البته گیاه خوار بودن این ماهی دلیلی بر استفاده نکردن از گوشت نیست؛ شما می‌توانید برای نگهداری بهتر از آن از میگوی خشک شده هم استفاده کنید. اما به اندازه آن نیز توجه کنید. اینکار را تحت نظر یک متخصص و یا کارشناس انجام دهید.

اگر که قصد دارید تا محیط طبیعی و شبیه دریا دریایی برای این ماهی پدید آورید بهتر است که سایر سبزیجات و جلبک‌های خشک شده را در بین مرجان‌ها قرار دهید. طبیعت جراح ماهی زرد به این صورت است که همواره دوست دارد گشت و گذار داشته باشد و در این بین همواره تغذیه‌اش هم کنارش باشد.

چه اندازه آکواریومی برای جراح ماهی زرد مناسب است؟

اندازه آکواریومی که قرار است در آن اینگونه ماهی قرار داده شود به اندازه یلو تانگی بستگی دارد که انتخاب می‌کنید. اگر قصد دارید تا یک ماهی تانگ زرد ۵ تا ۷٫۵ سانتی متری را نگهداری کنید باید یک آکواریوم ۲۰۸ لیتری را تهیه کنید. البته این موضوع بستگی به نوع همزیستی این ماهی با دیگر ماهی‌ها دارد.

یعنی یک آکواریوم ایده آل برای نگهداری یک جراح ماهی زرد، ۳۷۸ لیتر می‌باشد. اگر قصد دارید تا تعداد زیادی از این ماهی را درون آکواریوم نگهداری کنید (به صورت گروهی) باید یک آکواریوم به طول دست کم ۱۸۳ سانتی متر تهیه کنید. اگر که یک محیط با شرایط دلخواه و ایده آل را برای این جراح ماهی ایجاد کنید، چیزی حدود ۲۰ سال برای شما خواهد ماند.

البته این زمان نیز باز مربوط به نوع و اندازه آکواریومی است که انتخاب می‌کنید. این ماهی در یک آکواریوم کوچک چیزی حدود ۲ تا ۵ سال، در آکواریوم متوسط ۵ تا ۱۰ سال و در یک آکواریوم بزرگ تا ۲۰ سال قادر به هم زیستی است. عمر طبیعی آن در طبیعت ۳۰ سال می‌باشد.

سازگاری یلو تانگ با دیگر ماهی‌ها

همان طور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره شد این ماهی زیبا یک شخصیت نیمه مهاجم دارد و به همین دلیل است که می‌تواند محیط زندگی‌اش را با دیگر گونه‌های آکواریومی تنظیم کند و به نوعی زندگی بدون خشونت و جدال را می‌پسندد.

اما این موضوع در هر شرایط صادق نیست؛ زیرا جراح ماهی زرد هنگامی که با هم نوع‌های  خود درون محیط آکواریوم قرار بگیرد سازش از میان رفته و این بار خشونت و جدال جایش را به ثبات و آرامی می‌دهد. از این جهت است که یلو تانگ یک ماهی نیمه تهاجمی است. داشتن چندین نوع از این ماهی درون یک آکواریوم، تنبلی آن‌ها را هنگامی که رهبر گروه را با بی میلی دنبال می‌کنند به شما نشان خواهد داد.

تصویر جراح ماهی در دریا

همچنین بخوانید: جراح ماهی دم قیچی خلیجی

نکاتی که باید برای نگهداری از یلو تانگ بدانید

جالب است بدانید که تانگ زرد یک ماهی جان سخت و قوی است. این ماهی قادر است که در برابر بیماری‌هایی که در آب شور ایجاد می‌شود lch (ایجاد لکه‌های سفید و سیاه بر روی پوست ماهی) مقاومت کند. همچنین HLLE (خورده شدن سر و ایجاد خطوط جانبی) نیز در برابر این ماهی تاثیری ندارند. البته این موضوع برای افرادی صدق می‌کند که در نگهداری از این ماهی چندین سال تجربه دارند.

اگر به تازگی از این ماهی برای آکواریوم خود تهیه کرده‌اید بهتر است که همواره نمک آب را کنترل کنید، زیرا بیماری lch می‌تواند در صورت ایجاد یک شرایط مطلوب رشد کند و آن را از پای در بیاورد. نگهداری از این ماهی آسان است به شرط اینکه حتما تمام جوانب را برای آن در نظر بگیرید. نیترات درون آب باعث ایجاد مسمومیت خواهند شد، پس حتما نیترات آب را کمتر از ۳۰ PPM قرار دهید.

برای اینکه بتوانید شرایط دلخواه و مناسبی را برای جراح ماهی ایجاد کنید باید از یک آکواریومی استفاده کنید که دست کم ۲ سال تجربه نگهداری از تپه‌های مرجانی را داشته باشد. سعی کنید که این ماهی را به آرامی لمس کنید. در نزدیکی دم آن تیغه‌های سفید و خارهای سختی وجود دارد که در صورت برخورد موجب ایجاد جراحت‌های عمیق و زخم‌های دردناکی خواهد شد.

سخن پایانی

جراح ماهی زرد یکی از ماهی‌های گیاه خوار نیمه مهاجم است که باید برای نگهداری از آن تجربه و حوصله زیادی به خرج داد. زیبایی این ماهی موجب شده تا بیشتر کسانی که آکواریوم دارند از آن برای جلوه بیشتر استفاده کنند. یلو تانگ خورشید آکواریوم شما خواهد بود.

اینستاگرام سانی پت

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 76 views بار دسته بندی : آبزیان تاريخ : 29 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها