سانی پت وسایل قفس مرغ مینا - سانی پت

معرفی مرغ مینا

مرغ مینا یکی از پرندگان بسیار جذاب و دوست داشتنی از راسته ی گنجشکان می باشد. این پرنده از دیرباز مورد توجه انسان ها قرار گرفته است و به نظر می رسد اولین بار در حدود سه هزار سال پیش  توسط مردمان هندوستان اهلی شده است. مرغ مینا یک حیوان خانگی بسیار پرطرفدار است که با رفتارهای بامزه اش  می تواند باعث سرگرم شدن صاحب خود بشود.این پرنده ی پرشور امروزه به دلیل محبوبیتی که در بین انسان ها دارد در کشورهای مختلف در باغ وحش ها و مغازه های پرنده فروشی قابل یافت است. اگر شما عزیزان درصدد نگهداری این پرنده در منزل می باشید بایستی از شرایط محیط زندگی و غذایی و نیز وسایل قفس مرغ مینا مطلع شوید تا بتوانید پرنده ی مینا را در بهترین شرایط پرورش دهید.

در ادامه ی این مطلب در سانی پت می توانید با وسایل قفس مرغ مینا و نیز شرایط زندگی آن آشنا شوید.

ویژگی های ظاهری مرغ مینا

مرغ مینا از نظر ظاهری به کلاغ شباهت دارد. به طور معمول پرهای بدن این گنجشک به رنگ سیاه اند که گاه می توان بین آن ها پرهای سفید و نقره ای رنگ را مشاهده کرد. رنگ پاها و نیز منقار این پرنده زرد است که این ترکیب رنگ باعث چشم گیر شدن ظاهر آن شده است. در پشت گردن و کنار چشم بیش تر مرغ های مینا طرح ها و خط های زرد رنگ نیز دیده می شود. به طور کلی شکل ظاهر آن با سایر پرنده ها متفاوت می باشد.

فروشگاه سانی پت

ویژگی های رفتاری با استفاده از وسایل قفس مرغ مینا

مرغ مینا یک پرنده ی بسیار پر جنب و جوش است که به بازی کردن علاقه دارد. بنابراین وسایل قفس مرغ مینا باید برای سرگرم کردن آن کافی باشند. این پرنده ی کوچک تقریبا دارای ۲۱ گونه ی مختلف در کل دنیا است که دو گونه ی مینای گوشواره ای و مینای معمولی در بین انسان ها شناخته شده تر هستند. این پرنده ی کوچک استعداد عجیبی در تقلید صدا دارد و از بهترین پرنده های سخن گو به شمار می رود.

جالب است بدانید که استعداد تقلید صدا در آن حتی از طوطی ها هم بیش تر است! گنجشک مینا یک پرنده ی بسیار باهوش و حساس است که جزئیات رفتارهای صاحبش را در نظر می گیرد بنابراین شما باید همیشه با آن به مهربانی رفتار کنید و توجه تان را نشانش دهید تا دچار استرس و وحشت نشود.

وسایل قفس مرغ مینا برای پرورش آن

برای پرورش و نگه داری مرغ مینا باید حتما شرایط مناسب برای زندگی اش را مهیا کنید تا شادابی و سلامت آن را حفظ کنید. یکی از این شرایط تهیه ی وسایل و لوازم درون قفس می باشد. وسایل قفس مرغ مینا باید بسیار سرگرم کننده و البته مطمئن باشند. بنابراین چند نوع اسباب بازی مختلف درون قفس قرار دهید تا مرغ مینا با آن ها بازی کند. از قرار دادن یک نشیمن گاه در قفس آن نیز غافل نشوید.

 اگر شما وسایل قفس مرغ مینا را به طور کامل تهیه کنید خواهید دید که این پرنده ی کوچک و اجتماعی چقدر شاداب و سرزنده خواهد بود. برای انتخاب قفس باید ابعاد آن را نیز در نظر بگیرید. طول و ارتفاع باید ۱۰۰ سانتی متر و عرض آن بین ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی متر باشد تا فضای کافی برای پرواز و بازیگوشی پرنده وجود داشته باشد.

لوازم و وسایل قفس مرغ مینا

مهم ترین وسایل قفس مرغ مینا عبارت اند از:

  • اسباب بازی( توپ پینگ پنگ آویزان،تاب، نردبان، زنگ و … )
  • نشیمن گاه
  • آینه
  • ظرف آب تمیز
  • ظرف غذای تمیز
  • سنگ ریزه و کف دریا
  • چند شاخه ی چوبی درخت
  • ظرف آب جهت بازی و آب تنی

یک جعبه ی کوچک برای خواب( مرغ مینا برای خوابیدن تمایل دارد که در یک فضای کوچک و تاریک قرار بگیرد. این جعبه در مغازه های پرنده فروشی به فروش می رسد)

روزنامه( شما باید کف قفس را روزنامه پهن کنید و هر روز آن را عوض کنید تا بهداشت محیط زندگی مرغ مینا جهت جلوگیری از بیمار شدن آن رعایت شود)

مرغ مینا

همچنین بخوانید: افسردگی مرغ مینا

دمای مناسب به همراه وسایل قفس مرغ مینا

اگر مرغ مینا را درون قفس در منزل نگه می دارید نیازی به تغییر دائمی دمای هوای قفس آن ندارید زیرا با ثابت نگه داشتن دمای هوا می توانید از مریض شدن آن جلوگیری کنید. اگر دمای خانه در فصل سرد در حدود ۲۵ تا ۲۷ درجه ی سانتی گراد و در فصل گرم بالای ۱۰ درجه باشد مناسب است. دقت کنید که هرگز این پرنده را در جلوی هوای سرد کولر یا هوای گرم بخاری و شوفاژ به طور مستقیم قرار ندهید.

غذای مرغ مینا

همان طور که می دانید یکی از لوازم و وسایل قفس مرغ مینا ظرف لوله ای آب و ظروف غذا می باشد. شما باید حتما آب لوله ی این حیوان خانگی را دائما با آب جدید و تمیز عوض کنید. ظرف های غذای آن نیز باید همیشه تمیز باشند تا با الوده شدن مرغ مینا را مریض نکنند.

برای تغذیه ی این گنجشک کوچولو و با نمک می توانید از انجیر، هلو، ملون، هویج، انگور، موز، سیب، کلم بروکسل، کلم بروکلی و کدو حلوایی استفاده کنید. هم چنین می توانید دانه های پلت را از مغازه های پرنده فروشی تهیه کنید. دقت کنید که دانه های پلت آهن نداشته باشند زیرا مرغ مینا فاقد توانایی جذب آهن می باشد.

مرغ مینا

همچنین بخوانید: مشکلات پرنده مینا

تولید مثل مرغ مینا

مرغ مینا اگر در طبیعت باشد لانه ی خود را روی تنه ی درختان و با سوراخ کردن آن ها می سازد و گاه از لانه های از پیش درست شده ی سایر پرندگان استفاده می کند اما اگر در شهر باشد زیر لبه ی پشت بام ها را برای ساخت لانه انتخاب می کند. مینا لانه ی خود را معمولا با شاخه های نازک و علف یا تکه های کوچک کاغذ پر می کنند. پس از ساخت لانه میناهای نر و ماده به جفت گیری می پردازند.

 این پرندگان ممکن است در روز چند بار و هر بار به طول چند ثانیه جفت گیری کنند اما در واقع گنجشک مینای ماده با یک بار جفت گیری نیز می تواند برای تخم گذاری آماده شود. تعداد تخم ها در تخم گذاری این پرنده ۴ الی ۶ عدد می باشد. پس از آن مرغ مینا برای مدت زمان مشخصی روی تخم ها می خوابد تا جوجه ها سر از تخم دربیاورند.

دانستنی های جالب درباره مرغ مینا:

درمان کچلی مرغ مینا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 313 views بار دسته بندی : پرندگان تاريخ : 26 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها