سانی پت طوطی مکائو سنبلی - سانی پت

آشنایی با طوطی مکائو سنبلی

اگر شما عزیزان قصد نگه داری از طوطی مکائو سنبلی را دارید پیشنهاد می کنیم قبل از آن این مقاله را مطالعه کنید و از ویژگی ها و نحوه ی زندگی این طوطی آگاه شوید. اطلاعاتی که در ادامه در اختیار شما قرار می دهیم می توانند شما را در پرورش و نگه داری طوطی مکائو سنبلی کمک کند. در ابتدا باید آشنایی مختصری با این پرنده ی خانگی و دوست داشتنی پیدا کنید تا در ادامه ویژگی های رفتاری و ظاهری و نیز تولید مثل و هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید را مورد بررسی قرار بدهیم. طوطی مکائو سنبلی( نام علمی:  Anodorhynchus)  hyacinthinus

بزرگترین پرنده طوطی سانان

یکی از بزرگ ترین پرنده ها در دسته ی طوطی سانان می باشد. خاستگاه این پرنده در قسمت هایی از آمریکای جنوبی است. طوطی مکائو سنبلی به خاطر زیبایی و جذابیتی که دارد به عنوان یک پرنده ی اهلی خانگی و زینتی محسوب می شود. این پرنده در سر تا سر دنیا در باغ وحش های معتبر و هم چنین مغازه های پرنده فروشی مطمئن قابل مشاهده اند. این پرنده طرف داران بسیار زیادی در بین انسان ها دارد.

به طوری که تعداد فراوانی از آن ها در کنار انسان ها و در منزل آن ها در حال زندگی و رشد کردن هستند. تا جایی که نگه داری زیاد این پرندگان باعث قرار گرفتن آن ها در وضعیت قرمز و مرز انقراض شده است. توجه کنید که عده ای این طوطی را به اشتباه جزو خانواده ی آرا می دانند و آن ها را آرا هایسینث می خوانند در حالی که این نوع از طوطی ها  در خانواده ی بی دندان منقار ها جای دارد. خانواده ی بی دندان منقار ها علاوه بر طوطی مکائو سنبلی شامل گونه های سبز تیره و لیر نیز می شوند. ویژگی مشترک این خانواده از نام آن ها مشخص است.

خاستگاه طوطی مکائو سنبلی

 مکائو  بومی بخش هایی از قاره ی آمریکای جنوبی و عمدتا شرق و مرکز آن می باشند. به طور کلی منطقه زیست طوطی مکائو سنبلی دارای جنگل های مرطوب و گرم است. حاشیه ی باز رود خانه ها نیز مکان مناسبی برای زندگی آن ها می باشد. پراکندگی جغرافیایی این پرنده را می توان در سه دسته ی کلی نام برد:

١- منطقه ای در برزیل به نام پانتانال و نیز منطقه ای در همسایگی آن در شمال شرقی پاراگوئه و هم چنین شرق بولیوی

۲- منطقه ای در شرق بزریل به نام سرادو

۳- مناطق نسبتا باز رودخانه ی شینگو، رود خانه ی تاپاژوس و رودخانه ی توکانتینس و نیز جزیره ی ماراژو در قسمت مشرق حوضه ی آمازون

طوطی مکائو سنبلی

خصوصیات ظاهری مکائو سنبلی

این پردنده از نظر ظاهری شباهت های جزئی خاصی با طوطی های هم خانواده خود یعنی همان مکائو لیر دارد اما با وجود این شباهت ها تشخیص این دو نوع از یک دیگر کار بسیار راختی است. تفاوت خای ظاهری طوطی مکائو سنبلی با طوطی مکائو لیر عبارت اند از:

۱- در اطراف چشم مکائو سنبلی یک ناحیه ی دایره ای به رنگ زرد دیده می شود که این قسمت در اطراف زرد چشم مکائو لیر  به صورت یک حالت اشکی وجود دارد.

۲- در بخش های سر و بال این پزنده زیبا و بیش تر در قسمت سر رنگ پر ها رنگی است بین لاجوردی تیره مایل به سبز و آبی است ولی این ویژگی در طوطی مکائو لیر کوچک تر می باشد و کم تر دیده می شود.

۳- یک تفاوت ظاهری دیگر در بین این دو پرنده در ناحیه منقار آن ها است که قسمت زرد رنگ اطراف منقار در نوع سنبلی بسیار کوچک تر از طوطی مکائو لیر می باشد.

از طریق این تفاوت ها می توانید این دو پرنده را به آسانی از یک دیگر تمییز دهید.

در ادامه می توانید با خصوصیان ظاهری طوطی خاکستری آفریقایی نیز آشنا شوید.

خرید انواع غذای پرنده

رنگ

به طور کلی رنگ این پرنده آبی است و در قسمت زیر بال های آن رنگ سیاه دیده می شود. هم چنین منقار این پرنده سیاه رنگ و بزرگ است. همان طور که گفته شد در دو طرف منقار آن ناحیه ی زرد قابل مشاهده می باشد. این خط زرد رنگ در کنار نوک آن باعث می شود که شما چهره ی طوطی را خندان ببینید. تشخیص جنسیت در این پرنده کار سختی است اما می توان گفت که جنس ماده ی مکائو سنبلی کمی از جنس نر آن باریک تر به نظر می رسد.

طول بدن طوطی مکائو سنبلی از نوک منقار تا ته دم آن ۱۰۰ سانتی متر است و دارای عرضی به پهنای ۳۹ سانتی متر می باشد. معمولا وزن این طوطی ۱.۵ تا ۲ کیلو گرم است. با این اعداد و مقادیر ذکر شده حتما متوجه شده اید که این پرنده باید یک طوطی بزرگ باشد. بله کاملا درست است، طوطی مکائو سنبلی بزرگ ترین گونه و دارای بیش ترین وزن به هنگام پرواز کردن را در بین انواع مختلف گونه های طوطی سانان دارد.

تغذیه طوطی مکائو سنبلی

در مطالب بالا گفتیم که منقار مکائو سنبلی بزرگ است و دارای استحکام و قدرت زیادی است به همین دلیل این پرنده می تواند از دانه های سخت نیز تغذیه کند. و باید بدانید که شکستن دانه های سخت با کمک منقار برای این پرنده لازم است چرا که باعث رشد نوک آن می شود. بنابراین اگر شما طوطی مکائو سنبلی در منزل تان دارید می توانید برای تغذیه اش از دانه های کاج که غذای محبوب این طوطی است استفاده کنید و اصلا نگران منقار آن نباشید جالب است بدانید که قدرت منقار مکائو سنبلی به قدری است که می تواند پوست یک نارگیل خیلی راحت بشکنند!

طوطی مکائو سنبلی

جفت گیری و تولید مثل مکائو سنبلی

این پرنده آبی رنگ در هفت سالگی بالغ می شود و برای تخم گذاری آماده می شود. این طوطی مانند دیگر طوطی ها لانه اش را بر روی تنه ی درختان می سازد و در آن جفت گیری و تخم گذاری می کند. این پرنده با فاصله ی دو روز ۲ عدد تخم می گذارد. جوجه های مکائو سنبلی بعد از سه ماه توانایی پرواز و مستقل شدن را پیدا می کنند و سپس جدا می شوند.

مقاله پیشنهادی: طوطی آمازون

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 105 views بار دسته بندی : پرندگان تاريخ : 26 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها