سانی پت طوطی آمازون پیشانی سفید - سانی پت

آشنایی با طوطی آمازون پیشانی سفید

به طور کلی طوطی آمازون دارای انواع نژاد های مختلف در حدود ۳۰ گونه می باشد که طوطی آمازون پیشانی سفید یکی از این انواع است. این نوع طوطی که بیش تر در گله های کوچک مشاهده می شود بومی مکزیک و آمریکای مرکزی می باشد. اما امروزه می توان این پرنده ی زیبا را در ایران و سایر کشور ها یافت کرد. طوطی آمازون پیشانی سفید از پرنده فروشی های با اعتبار و اصیل قابل خریداری است.

هم چنین بعضی از باغ وحش ها این طوطی را نگه داری می کنند. طوطی آمازون پیشانی سفید به دلیل داشتن جذابیت طاهری از طرف داران بسیاری برخوردار است به طوری که افراد زیادی هستند که تمایل دارند این طوطی جذاب و باهوش را در خانه نگه داری کنند. با ما در این مقاله همراه شوید تا درباره ی نحوه ی زندگی و ویژگی ها و خصوصیات ظاهری و رفتاری طوطی آمازون سفید، تغذیه، تولید مثل و جفت گیری و … اطلاعاتی به دست بیاورید.

ویژگی های رفتاری طوطی آمازون پیشانی سفید

داشتن پیشانی سفید که در هر پرنده ی دارای اندازه ی متفاوتی است از نشانه های بارز جهت شناسایی طوطی آمازون پیشانی سفید است. به طور کلی رنگ غالب بدن اکثر طوطی های آمازون سبز می باشد مانند گلو، بنا گوش، شاهپر و … رنگ های دیگری مانند آبی، قرمز، سبز، خاکستری و … قابل مشاهده است. طوطی آمازون پیشانی سفید نیز دارای پر و بال هایی عمدتا به رنگ سبز است که می توان لکه های پراکنده آبی رنگ را روی بدن آن دید.

 به طور مثال بعد از پیشانی سفید رنگ این طوطی یک لکه ی آبی دیده می شود. در اطراف چشم طوطی آمازون پیشانی سفید هاله ی قرمز رنگ وجود دارد. این رهاله ی قرمز در طوطی آمازون پیشانی سفید جوجه و نا بالغ بسیار کوچک می باشد و البته لکه ی سفید رنگ روی پیشانی آن نیز کوچک تر از حالت بالغ این طوطی است. برای تشخیص جنسیت طوطی پیشانی سفید می توان از رنگ بال های آن کمک گرفت.

طوطی آمازون پیشانی سفید ماده دارای پر هایی سبز رنگ در بال ها می باشد اما در نوع جنس نر آن پر های قرمزی در میان پر های سبز رنگ بال ها دیده می شود. پرنده ی طوطی آمازون پیشانی سفید دارای طول بدن ۲۵ سانتی متر از نوک تا ته دم می باشد و از نظر جثه یک پرنده ی کوچک و طبیعتا کوچک ترین نوع طوطی آمازون به حساب می آید.

ویژگی ها

تقریبا همه ی انواع طوطی دارای روحیه ی حساس و زود رنجی هستند. این قضیه در مورد طوطی آمازون پیشانی سفید نیز صدق می کند. اگر شما کاربران عزیز در صدد نگه داری و پرورش این نوع پرنده هستید ابتدا باید مطمئن شوید که می توانید با آن به درستی رفتار کنید یا خیر. طوطی آمازون پیشانی سفید دقیقا مانند یک کودک دو ساله است و به همان میزان توجه و محبت شما را می طلبد. پس رفتار و برخورد شما با این پرنده باید بسیار محتاطانه باشد.

این طوطی قابلیت افسردگی و گوشه گیری را دارد به همین دلیل ما بر توجه بسیار به آن تاکید ویژه داریم. این نوع طوطی بسیار با هوش است و می تواند کم لطفی و بی اعتنایی صاحب خود را به سرعت متوجه شود. بعضی از انواع طوطی های آمازون اعتراض خود را به صاحبان خود به صورت کشیدن جیغ های نا هنجار و گوش خراش نشان می دهند. یکی از ویژگی های مهم این طوطی علاقه های آن ها به جست و جو و کنجکاوی در محیط زندگی خود است و صاحب آن ها باید طوطی را برای این کار آزاد بگذارد در غیر این صورت دوباره باید منتظر شنیدن جیغ های بلند و گوش خراش آن ها باشند.

 یکی از سرگرمی های مورد علاقه ی طوطی آمازون پیشانی سفید بازی کردن با اسباب بازی ها است بنابراین بهتر است که شما در قفس آن تعدادی اسباب بازی مختلف قرار دهید. بار دیگر جهت اشاره به اهمیت فراوان لزوم توجه و رسیدگی به این نوع طوطی برزیلی ذکر می کنیم که ممکن است این پرنده ی حساس و دوست داشتنی در صورت احساس بی توجهی از جانب شما با مشکلات روحی و نیز جسمی روبه رو شود.

خرید غذای پرنده از فروشگاه سانی پت

توانایی صحبت کردن

به طور کلی طوطی های برزیلی یا آمازون توانایی و استعداد یاد گرفتن کلمات در آن ها متوسط است و اگر شما قصد آموزش سخن گفتن را به آن ها دارید می بایست از سنین پایین و جوجگی آن ها شروع کنید تا با تکرار و تمرین بسیار این طوطی ها چند کلمه را حفظ کنند. دقت کنید که توانایی یاد گیری کلمات در سنین بالا تر از این طوطی بسیار کم و یا تقریبا غیر ممکن است. این حیوان خانگی بیش تر به دلیل زیبایی و چشم نوازی ظاهری اش با عنوان طوطی زینتی و سرگرم کننده در منزل خوانده می شود.

تغذیه

این پرنده زیبا که در طبیعت رها باشد معمولا از سبزیجات، میوه های وحشی، دانه ها و یا ریشه ی گیاهان برای تغذیه استفاده می کنند. بنابراین برای تغذیه ی طوطی آمازون پیشانی سفیدی که در منزل نگه داری می شود موارد ذکر شده مناسب اند. میوه هایی مثل هلو، زرد آلو، آلو، شلیل، گیلاس، گلابی، سیب، انگور و …. و نیز سبزیجاتی نظیر کاهو، اسفناج، کلم، خیار، هویج و … مفید اند.

 دانه های تخم آفتاب گردان، تخم کدو، شاهدانه، تخم کتان، تخم ارزن و … نیز از غذا های مورد علاقه ی طوطی آمازون است. این طوطی های جذاب و با نمک باعث جلب توجه کودکان برای بازی و سرگرمی می شوند به همین دلیل توصیه می کنیم اگر عضو کوچک تری در خانواده دارید حواس تان باشید که از سر بازیگوشی و محبت به این پرنده به آن ها از خوراکی های مضر و چربی دار خود مثل چیپس و پفک نخورانند! چرا که باعث به زدن کارکرد دستگاه گوارش پرنده و بیماری آن خواهند شد.

نوع تغذیه طوطی آمازون نیز می تواند نکاتی را برای شما به همراه داشته باشد.

طوطی آمازون پیشانی سفید

جفت گیری و تولید مثل طوطی آمازون پیشانی سفید

طوطی های آمازون پیشانی سفید در بهتر با گرم تر شدن هوا شروع به جفت گیری می کنند و در تابستان دوره ی جفت گیری به پایان می رسد. این طوطی ها اگر در طبیعت باشند برای جفت گیری به لانه هایی در حفره ی تنه ی درختان می روند و اگر در منزل نگه داری شوند باید شرایط مناسب برای آن ها در محیط زندگی یا قفس فراهم شود.

این پرنده زیبا در طول جفت گیری خود در حدود ۳ تا ۴ عدد تخم می گذارد و به مدت ۲۶ روز روی تخم های خود می خوابد تا رشد یابند. پس از تکمیل این دوره جوجه ها از تخم بیرون می آیند و به مدت ۱۰ یا ۱۲ هفته در کنار نر و ماده های این نژاد می مانند تا آموزش های لازم برای مستقل شدن را ببینند. بعد از این مدت پر و بال جوجه ها حسابی رشد کرده و آن ها می توانند مستقل شوند و لانه را ترک کنند.

مقاله پیشنهادی: طوطی گرینچیک

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 136 views بار دسته بندی : پرندگان تاريخ : 26 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها