سانی پت طوطی پاراکیت شانه طلایی - سانی پت

آشنایی با طوطی پاراکیت شانه طلایی

طوطی سانان یا کج منقار ها از محبوب ترین انواع حیوانات و پرندگان در بین اسنان ها می باشند. همه ی با دیدن طوطی ها و خواندن راجع به چگوگنی زندگی و رفتار آن ها دچار هیجان و لذت می شویم. شاید دلیل ایجاد احساس خوب و دل نشین در ما آدم ها با یاد آوری داستان کودکی و دوران مدرسه ی طوطی بازرگان همین باشد. طوطی ها پرندگانی هستند می توانند رابطه ی خوب و صمیمانه ای با انسان ها داشته باشند به همین باعث علاقه مندی بسیاری از افراد و به خصوص پرنده دوستان برای  پرورش و نگه داری آن ها در منزل شده اند.

مطالب مرتبط: معنی صدای مرغ عشق

خانواده ی طوطی سانان دارای گونه های بسیاری است و همه ی انواع آن ها از زیبایی منحصر به فرد و مسحور کنپچنده ای برخوردار اند. یکی از زیبا ترین طوطی ها پرنده ی پاراکیت شانه طلایی می باشد. این طوطی می تواند هم نشین و سر گرم کننده ی خوبی برای افراد تنها باشد. پاراکیت شانه طلایی یکی از محبوب ترین طرف داران پرندگان زینتی به شمار می آیند اما متاسفانه به دلیل قرار گرفتن آن ها در لیست گونه های در حال انقراض امکان نگه داری آن در قفس و در منزل خیلی وجود ندارد. برای آشنایی بیش تر با این طوطی زیبا و جداب می توانید ما را در ادامه ی این مقاله هراهی بکنید.

خاستگاه طوطی پاراکیت طلایی

طوطی پاراکیت طلایی بومی جنوب شبه جزیره ی کیپ یورک واقع در کوئینزلند است. این منطقه در استرالیا می باشد. به طور کلی پاراکیت ها برای زندگی محیط های جنگلی باز را می پسندند. این پرنده همان طور که گفته شد از به دلیل زیبایی و رفتار های جذاب اش از علاقه مندان بسیاری برخوردار است به همین علت بسیاری از انسان ها پاراکیت شانه طلایی را جهت رشد و تکثیر به مناطق خود انتقال داده اند. بنابراین می توان این طوطی ها را تعداد معدودی از باغ وحش های پرندگان و مغازه های پرنده فروشی بسیار معتبر یافت کرد.

فروشگاه سانی پت

متاسفانه این گونه ی طوطی در معرض خطر انقراض و از بین رفتن است که خوک های وحشی و گربه های وحشی و … تهدیدی برای جان آن ها محسوب می شوند. به همین دلیل سازمان محیط زیست منطقه ی کوئینزلند توجه ویژه ای برای مراقبت از پاراکیت ها جهت حفظ کردن بقای آن ها دارند. بنابراین با توجه به تعداد محدود طوطی پاراکیت شانه طلایی نسبت به دیگر انواع طوطی ها کم تر می توانند به عنوان پرنده ی خانگی نگه داری شوند.

خصوصیات ظاهری پاراکیت شانه طلایی

پر های پاراکیت نر بیش تر آبی رنگ است و همان طور که از نام آن نشخص است در قسمت شانه های آن پر های زرد رنگ مشاهده می شوند و این خصوصیت باعث راحتی تشخیص این پرنده می شود. سر طوطی پاراکیت شانه طلایی به رنگ سیاه است و بر بالای پیشانی آن یک نواری زرد رنگ دیده می شود. پر های پشت کمر پاراکیت قهوه ای و بخش های زیرین شکم آن به رنگ صورتی ملیح و کم رنگ اند.

در پاراکیت شانه طلایی ماده رنگ پر های بدن زرد مایل سبز است و یک نوار به رنگ کرم در قسمت زیرین بال هایش وجود دارد. طول بدن این پرنده ۲۳ تا ۲۸ سانتی متر از منقار تا دم آن می باشد و دارای وزنی معادل ۵۴ تا ۵۶ گرم است و از نظر جثه یک طوطی متوسط به شمار می آید.

طوطی پاراکیت شانه طلایی

لانه گزینی طوطی پاراکیت شانه طلایی

طوطی پاراکیت شانه طلایی با نام Ant bed نیز شناخته می شوند. دلیل این نام گذاری آن ها رفتار عجیب شان در لانه گزینی می باشد. خانواده ی طوطی سانان معملا برای درست مردن لانه جهت جفت گیری و تخم گذاری از تنه ی درختان بلند استفاده می کنند و با سوراخ کردن تنه ی آن ها برای خود لانه ای عمیق و تاریک می سازند.

این پاراکیت ها از تپه های بلند موریانه ها برای ساختن لانه استفاده می کنند. بلندی تپه های موریانه ها حدودا تا ارتفاع دو متری و بیش تر می رسد. هنگامی که باران می بارد این تپه ها به وسیله ی آب باران نرم تر می شوند و طوطی های شانه طلایی شروع به حفر آن می کنند و لانه هایی باریک و بلند و طولانی شبیه به یک تونل می سازند. آن ها این دالان های تونل را برای تخم گذاری مناسب می دانند.

جفت گیری و تولید مثل طوطی پاراکیت شانه طلایی

طوطی پاراکیت شانه طلایی همانند سایر انواع گونه های طوطی سانان در فصل بهار به جفت گیری می پردازند. همان طور که گفتیم لانه های این طوطی ها تپه های موریانه ها می باشند. یکی از امتیاز های مثبت این تپه ها دما و درجه ی حرارت مناسب آن است به طوری که در زمانی طوطی شانه طلایی مادر برلی یافتن غذا به بیرون از لانه برود تخم ها در این دما می توانند سالم بمانند و رشد خود را ادامه دهند.

 پرنده ی شانه طلایی ماده پس از جفت گیری ۳ تا ۶ عدد تخم می گذارد و پس از آن به مدت ۲۰ روز روی تخم ها می خوابد. پس از گذشت این دوران جوجه به خارج از تخم سر در می آورند و تا مدتی کنار طوطی نر و ماده نگه داری می شوند تا بتوانند پس از کامل شدن بال و پر های خود به راحتی مستقل شوند و لانه شان را ترک بکنند.

جفت گیری طوطی اکلکتوس نیز می تواند برای شما جلب کننده باشد.

تغذیه ی پاراکیت شانه طلایی

طوطی پاراکیت شانه طلایی که در جنگل های باز زیست می کند از انواع دانه و بوته ها و … برای تغذیه استفاده می کند. این پرنده ها ممکن است با هجوم به مزارع کشاورزی تهدیدی برا محصولات زراعی آن ها به شمار روند. اما با توجه به در معرض خطر بودن آن ها در زمینه ی انقراض، تحت مراقبت سازمان حفاظت از  محیط زیست استرالیا قرار گرفته اند.

طوطی پاراکیت شانه طلایی

تعداد پاراکیت شانه طلایی

امروزه تعداد کل طوطی های پاراکیت شانه طلایی در طبیعت حدود ۳۰۰۰ عدد بر آورد شده است. از بین این تعداد در حدود ۱۵۰۰ عدد از آن در استرالیا موجود می باشند که تحت اسارت هستند.

مطلب پیشنهادی: طوطی بزرگ اسکندر یا شاه طوطی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 93 views بار دسته بندی : پرندگان تاريخ : 26 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها