سانی پت طوطی طوق صورتی ملنگو - سانی پت

آشنایی با طوطی طوق صورتی ملنگو

طوطی طوق صورتی ملنگو از انواع طوطی ها می باشد که در ادامه به بررسی خصوصیات آن خواهیم پرداخت. طوطی ها یکی از محبوب ترین و پر طرف دار ترین پرنده ها هستند که از انسان ها با نگه داشتن شان در منزل حس خوبی از آن ها می گیرند. طوطی ها خود نیز با برقراری رابطه ی اجتماعی و  نیز با انجام حرکت های با مزه باعث سرگرم کردن اطرافیان شان می شوند. این طوطی یکی از پرنده های وحشی طوطی سانان به شمار می آید. این پرنده ها از دیر باز با زیبایی ظاهری شان باعث جلب توجه انسان ها برای نگه داری از آن ها در منزل شده اند.

 ممکن است شما در منزل اطرافیان و اشنایان تان این پرنده را در قفس در حال نگه داری دیده باشید. اگر به دانستن نحوه ی زندگی این طوطی و نیز ویژگی های رفتاری و ظاهری، تولید مثل و جفت گیری و تغذیه ی آن ها علاقه مند هستید ما به شما پیشنهاد می کنیم که این مقاله را تا آخر مطالعه کنید و با خواندن مطالب  با طوطی ملنگو بیش تر و بهتر آشنا بشوید.

فروشگاه سانی پت

خاستگاه طوطی طوق صورتی ملنگو

طوطی طوق صورتی ملنگو در مناطقی مانند افغانستان، پاکستان، سریلانکا، نپال، بنگلادش و شبه جزیره ی هند قابل یافت اند. امروزه طوطی طوق صورتی در بسیاری از کشور ها پرورش داده می شوند از جمله: ایران، امارات متحده عربی و سلطان نشین عمان، عربستان سعودی، هنگ کونگ، ایالات متحده ی آمریکا و سنگاپور. هم چنین این پرنده در کشور مصر در پارک اورامان و اطراف دانشگاه قاهره و نیز در جنوب ایران در جزیره های قشم و کیش به صورت گله ای زندگی می کنند. قابل ذکر است که طوطی ملنگو در قاره ی آفریقا نیز دیده می شوند اما به طوطی ملنگوی آفریقایی مشهور است.

نام های دیگر طوطی موق صورتی ملنگو

طوطی طوق صورتی ملنگو با نام های دیگری نیز خوانده می شود از جمله:

  • نام علمی: pisittacula krameri
  • در زبان انگلیسی: پاراکیت گردن حلقه ای،  پاراکیت گردن حلقه ای صورتی، طوطی کوچک اسکندر
  • در زبان آلمانی: هالس باند زتیچ
  • در زبان فرانسوی: پروچ کوللر
  • در زبان ترکی استانبولی: داشاق
  • در زبان عربی: ببغائ الدره المطوق
  • گونه های مختلف طوطی ملنگو
  • طوطی ملنگوی هندی
  • طوطی ملنگوی آفریقایی
  • طوطی ملنگوی نیومن
  • طوطی ملنگو آبسینیان

خصوصیات ظاهری

اندازه و جثه ی بدن طوطی طوق صورتی ملنگو کمی کوچک تر از شاه طوطی به نظر می رسد و تفاوت آن ها در بال شان است که ظاه طوطی بر خلاف طوطی ملنگو یک لکه ی سرخ رنگی بر روی بال هایش دارد. اندازه ی بدن ملنگو طوق صورتی از نوک تا ته دم آن در حدود ۴۰ سانتی متر می باشد و دارای بال هایی به طول ۱۵ الی ۵١٧ سانتی متر است. طوطی ملنگو در رنگ های سبز، آبی، سفید و طوسی دیده می شود. عمر متوسط این طوطی ۱۰ تا ۴۰ سال می باشد و اگر محیط زندگی و تغذیه ی آن ها مناسب و با کیفیت باشد می تواند تا ۶۰ سال هم عمر بکند.

طوطی ملنگو طوق صورتی

خصوصیات رفتاری طوطی ملنگو طوق صورتی

  • ویژگی های ظاهری طوطی ملنگو آفریقایی:

بدن طوطی بالغ کشیده تر است و دارای دمی بلند تر می باشد. رنگ منقار بالایی این طوطی به رنگ سرخ تیره دیده می شود.

  • طوطی طوق صورتی ملنگو هندی و آسیایی

بدن و جثه ی طوطی ملنگو آسیایی بالغ نسبت به نوع آفریقایی آن کوچک تر است. اندازه ی منقار آن نیز در مقایسه با ملنگوی آفریقایی کمی بزرگ تر است. رنگ منقار بالای ملنگو آسیایی قرمز روشن است. اندازه ی فاصله ی گردن تا سر و طول گردن ملنگو طوق صورتی هندی از ملنگوی طوق صورتی آفریقایی کم تر است.

خصوصیات رفتاری طوطی ملنگو طوق صورتی

طوطی ملنگو طوق صورتی یک طوطی وحشی است و این خصوصیت در جنس ماده ی آن بیش تر مشاهده می شود. اگر شما در صدد پرورش این طوطی هستید بهتر است که آن را در سن پایین و جوجگی پرورش دهید چرا که ملنگوی طوق صورتی همانند سایر انواع طوطی سانان در سنین جوجگی قابلیت اهلی شدن و پرورش یافتن بیش تری نسبت به سنین بزرگ سالی دارد و اگر ملنگوی سن بالا بخرید باید فکر اهلی کردن آن را از سر بیرون کنید. توانایی سخن گفتن و تقلید صدا در طوطی ملنگو بالا است که برای اموزش کلمات باید از سنین پایین آن شروع کرد. این پرنده به خاطر رفتار های با مزه، قدرت سخن گفتن و جذابیت ظاهری اش بسیار مورد علاقه ی انسان ها قرارگرفته است.

در رابطه با خصوصیات رفتاری طوطی رزیلا نیز می توانید اطلاعاتی را به دست آورید.

طوطی ملنگو طوق صورتی

تغذیه ی طوطی ملنگو

گاهی این نژاد از انواع طوطی ها به صورت گله ی وحشی به چند مایل دور تر از محل زندگی شان برای پیدا کردن منابع تغذیه پرواز می کنند و به باغ ها و مزارع حمله می کنند که باعث وارد کردن صدمات بسیار به زمین های کشاورزی می شوند. به طورکلی غذا های مورد علاقه ی این طوطی ها شامل این موارد می شوند: سبزیجات، بذر، انواع دانه ها و میوه هایی مثل فندق و انواع توت ها، دانه های ذرت و افتاب گردان، خرمای نخل در تابستان، نخود کفتری در زمستان و گاهی برگ های تازه ی گل های رز.

بنابراین اگر شما این پرنده را در قفس و در منزل تان نگه می دارید برای تغذیه ی آن می توانید از میوه ها و سبزیجات تازه و نیز دانه ها برای تغذیه ی آن ها استفاده کنید. هم چنین گاهی مقدار بسیار کمی گوشت پخته به آن بخورانید تا پروتئین بدنش را تامین کنید. پلت های غذای آماده نیز از مغازه های پرنده فروشی قابل خریداری اند. نکته ی مهم درتغذیه ی طوطی ملنگو طوق صورتی این است که باید مراقب باشید که انواع شکلات ها و یا الکل، نمک، روغن و غذاهایی که حاوی مواد نگه دارنده هستند را به آن ندهید چرا که باعث بر هم ریختن گوارش پرنده و بیمار شدن آن می شود.

تولید مثل طوطی ملنگو طوق صورتی

طوطی ملنگو اگر در طبیعت رها باشد برای جفت گیری معمولا به شکاف بین صخره ها و قله های درختان و یا لانه های ترک شده ی سایر پرنده ها می روند و در آنجا جفت گیری و در ماه های دی و اردیبهشت تخم گذاری می کنند. همان طور که مشخص است این پرنده در سال دو بارتخم می گذارد. طوطی ملنگو اگر در قفس باشد باید مکان مناسبی را برای جفت گیری و تخم گذاری آن ها در نظر بگیرید. بدین منظور شما می توانید کنده ی درختان و یا قوطی تکثیر ان ها را در بالا ترین نقطه از کاسیو بگذارید.

مطلب پیشنهادی: طوطی کاکلی سینه صورتی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 190 views بار دسته بندی : پرندگان تاريخ : 26 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها