سانی پت تفاوت شاهین و باز - سانی پت

شاهین و باز هر دو در زمره پرندگان شکاری قرار می گیرند و از ویژگی اصلی آن ها میتوان به سرعت زیادشان در هنگام شکار اشاره کرد اما دارای تفاوت های مشهودی هستند که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم:

شاهین

شاهین معمولی پرنده ای بزرگ از تیره ی شاهین سانان “falconidae” است و زیستگاه اصلی آن ها شمال آمریکا می باشد اما دامنه ی رشد و پرورش آن ها از قطب شمال تا مناطق استوایی است.

فروشگاه سانی پت

ظاهر

از نظر ظاهری به اندازه ی کلاغ است و رنگ بدن آن آبی خاکستری و سفید و رنگ سر آن مشکی است.

شاهین ها از نظر جنسیت دارای دو شکل متفاوت هستند؛ از لحاظ شکل بال و پر مشابه اند اما از لحاظ اندازه، ماده ها به طور قابل توجهی (۳۰%) بزرگتر از نر ها هستند. وزن نر ها از ۴۲۴ تا ۷۵۰ گرم و وزن ماده ها ۹۱۰ تا ۱۵۰۰ گرم می باشد.

شاهین ها به خاطر سرعت زیادشان مشهور هستند و در طول شکارگاه مشخص خودشان بیش از ۳۲۲ کیلومتر در ساعت را طی می کنند. آن ها تقریبا در همه جای کره زمین وجود دارند به جز مناطق قطبی با آب و هوای بسیار سرد، کوه های بسیار مرتفع و جنگلهای بارانی گرمسیری و این امر آن ها را یکی از گسترده ترین گونه های پرنده ساخته است. طول بدنی شاهین ها ۳۴ تا ۵۸ سانتی متر و طول بال هایشان ۷۴ تا ۱۲۰ سانتی متر است.

تصویر شاهین از نمای رو به رو

همچنین بخوانید: تفاوت شاهین و عقاب

تغذیه

شاهین ها از پرندگان با اندازه متوسط مانند کبوتران، قمری ها و مرغابی ها تغذیه می کنند.

تخمین زده می شود که در سراسر جهان بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ گونه از این پرنده (حدود یک پنجم گونه های پرنده  های جهان) وجود دارد.

باز شمالی

باز شمالی با اندازه متوسط از تیره “Accipitridae”  که عقاب، لاشخور و … را نیز شامل می شود و زیستگاه اصلی آن ها در مناطق معتدل نیمکره‌ی شمالی است.

ظاهر

باز شمالی مانند بقیه گونه های accipiters از نظر ظاهری، اندازه ی ماده ها به طور قابل توجهی بزرگتر از نر ها است.

طول بدنی باز های نر ۴۶ تا ۵۷ سانتی متر و طول بالهایشان ۸۹ تا ۱۰۵ سانتی متر است و وزن آن ها از ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم است اما طول بدنی باز های ماده ۵۸ تا ۶۹ سانتی متر و طول بالهایشان ۱۰۸ تا ۱۲۷ سانتی متر است و وزن آن ها دو برابر وزن بازهای نر و حدودا ۸۲۰ تا ۲۲۰۰ گرم می باشد.

نمایی از باز بر روی شاخه‌ی درخت

همچنین بخوانید: انواع شاهین

تغذیه

بازهای شمالی پرندگان و پستانداران را در انواع مختلف زیستگاه های جنگلی شکار می کنند و برای شکار از سرعت استفاده می کنند که این امر باعث می شود پرندگان و پستانداران فرصت فرار و پوشش خود را نداشته باشند. باز ها اغلب در امتداد انواع زیستگاه ها (مانند لبه جنگل و علفزار) هستند؛ پرواز های کوتاه و سریع به امید اینکه بتواند طعمه های خود را غافلگیر و آن ها را شکار کنند. مهمترین گونه های حیوانی که طعمه های باز ها هستند عمدتا شامل کلاغ آمریکایی، خرگوش برفی و سنجاب قرمز می شود.

اینستاگرام سانی پت

دانستنی های جالب درباره‌ شاهین ها:
غذای شاهین معمولی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 1,104 views بار دسته بندی : پرندگان تاريخ : 1 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها